sobota 15. listopadu 2014

Vypravěčka

autor: Jodi Picoultová
originální název: The Storyteller
nakladatelství: Ikar
rok vydání: 2014
překlad: Ivana Nuhlíčková


Kdysi jsem si z internetového knihkupectví objednala tři knihy Jodi Picoult: Desátý kruh, Je to i můj život a Prostá pravda. Motivy byly dva - knihy byly za levný peníz a u filmu natočeném podle jedné z nich, v originále My sister´s keeper, jsem si krásně poplakala. Navzdory tomu jsem ani jednu z knih nikdy neotevřela. První knihou této autorky, kterou jsem přečetla, je tedy Vypravěčka.

Zaujala mě už krásná obálka, rozhodující ale bylo zjištění, že jedním z témat je holocaust. To já totiž můžu, ve všech podobách. Nějakým masochistickým, zvrhlým způsobem mě totiž toto téma neuvěřitelně fascinuje. Po Pianistovi, Deníku Anny Frankové, Dívčím orchestru, Krabici živých, Osvětimské knihovnici a knihám, které jsem četla ještě jako puberťačka - kdybych měla zemřít, než se probudím a Jiskře života, je Vypravěčka další v řadě knih s koncentráčnickou tematikou.

Druhá světová válka je ale pouze jedním dílkem poměrně spletitého celku. Mladá pekařka Sage se seznámí s pětadevadesátiletým Josefem, Ten ji žádá, aby mu pomohla zemřít. Josef totiž není tím, za koho se přes padesát let vydává, je to bývalý příslušník SS, strážce ženské části Osvětimi. Sage kontaktuje Lea Steina pracujícího na odboru ministerstva spravedlnosti pro lidská práva, aby ji pomohl najít pravdu o Josefově minulosti. Nejdůležitějším svědkem vyšetřování Josefových nacistických zločinů je ale Sageina babička Minka, která Osvětim přežila. 

Právě část vyprávěná Minkou mě ke knize přikovala, navzdory tomu, že jsem podobných příběhů četla spousty. O koncentračních táborech, holocaustu, mučení a zabíjení by se mělo mluvit stále, lidstvo rádo zapomíná. A Minčin příběh nemůže nikoho nechat klidným - je krutý, krásný, dojemný, drsný, motivující. Četla jsem se zatajeným dechem, později slzami v očích. Nevnímala jsem, že mě z několikahodinového hrbení se nad knihou bolí záda, nemohla jsem zkrátka přestat číst. Ona je tou vypravěčkou s velkým V - a to nejen symbolicky, součástí knihy je totiž také pohádkový příběh o zakázané lásce mezi dívkou a upírem, jeho autorkou je právě Minka. Svá tajemství a běsi má také Sage, je to rozporuplná, zajímavá postava, musím ale přiznat, že mi její problémy a komplexy vzhledem k tomu, co musela prožít Minka, připadaly povrchní a nedůležité.  Josef je kapitola sama o sobě, jeho minulost je jako černý hábit, který nelze sundat, jako Kainovo znamení. Ať udělá či půjde kamkoli, vždy si ji s sebou ponese. 

Ačkoli mě Minčin příběh "dostal", ne vše se mi líbilo na sto procent. Chvílemi se mi zdálo, že se autorka snaží honit příliš zajíců najednou -  Osvětim, víra, pocity viny a touha po odpuštění, komplikované milostné a rodinné vztahy, smrt matky atd. Na jednu knihu toto bylo až až. nadbytečná mi přišla také milostná linka mezi Sage a Leem. Co se týče samotného konce, možná jsem pozornější posluchačka než Sage, nicméně ono šokující odhalení pro mne šokující nebylo ani zdaleka. 


Vypravěčka je jako celek velmi čtivá, přitom ne jednoduchá. Vybízí k mnoha otázkám a poskytuje spoustu podnětů k zamyšlení. Zjistíte, že mezi dobrem a zlem je velmi tenká hranice. A možná taky zjistíte, že vaše problémy jsou v porovnání s problémy jiných vlastně nicotné.

Vypravěčka mě jednoznačně navnadila k přečtení dalších knih Jodi Picoultové, beztak se na ně v mých policích snáší prach už zbytečně dlouho.

90 %


Žádné komentáře:

Okomentovat